باهم کارهای بزرگ میکنیم

آدرس

تهران، پونک، کوچه رمضانی، پلاک 14، واحد 8

ایمیل

info@rahsamtech.com

تلفن تماس

02191017094

مضرات نبود CRM

  • توسط elahemohseni
  • اردیبهشت 12, 1403
  • 39 Views

مضرات نبود CRM به دلیل اهمیت و مزایا این سیستم برای کسب و کار ها، بسیار گسترده است و شامل بخش های متنوعی از یک کسب و کار می شود. نداشتن CRM گاهی می تواند به قیمت از دست دادن برخی مشتریان بسیار با ارزش برای کسب و کار ما تمام شود و گاهی ضرر عدم استفاده از CRM در برخی موارد فراتر رفته و می ‌تواند منجر به بدنامی کسب و کار ما و حتی نابودی آن شود. گاهی دلیل شکست یک کسب و کار تنها عدم بهره گیری از یک سیستم ردیابی و سامان دهی به فروش و تعاملات با مشتری است.

شاید از خود پرسیده باشید دلیل اهمیت و تاکید متخصصان این حوزه برای استفاده از این نرم افزار چیست؟ چرا از نظر آنها عیوب نداشتن این نرم افزار تا این حد زیاد و خطرناک است؟ برای پاسخ به این سوال ها ابتدا باید تعریف کوتاهی از این نرم افزار و یا سیستم هایCRM  ارائه دهیم.

نرم افزارCRM  مخفف عبارت Customer Relationship Management است. این نرم افزار به مدیران و کارآفرینان کمک می‌کند تا در جهت توسعه کسب و کار ارتباطات خود قدم برداشته و اطلاعات و نتایج را تحلیل و ردیابی کنند تا در نهایت بتوانند روابط خود را با مشتریان و سرنخ های فروش بهبود بخشند.

در واقع نداشتن این نرم افزار می تواند موجب فراموشی ترجیحات، نیازها و خواسته های ما با مشتریان شده و به مرور زمان موجب نارضایتی مشتری از کسب و کار ما شود. در ادامه به شکل مفصل تری به ضررهای عدم استفاده از سی آر ام، و عوارض نداشتن یک حافظه قدرتمند در ارتباط با مشتری خواهیم پرداخت، با ما همراه باشید.

عدم استفاده از نرم افزاز های سی ار ام

چرا مضرات نداشتن سیستم CRM تا این حد گسترده است؟

مضرات نداشتن سیستم CRM بسیار گسترده است چرا که مدیریت ارتباط با مشتری یک جنبه حیاتی از عملیات های تجاری مدرن است. در واقع در اکوسیستم امروزی تمامی کسب و کار ها، به دلایل مشترکی، داشتن نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتری یک ضرورت است؛ دلایلی از جمله:

  • انتظارات مشتری: در بازار بسیار رقابتی امروزی، مشتریان انتظار تجربه های شخصی و یکپارچه دارند. بدون سیستم CRM، کسب و کارها ممکن است برای برآورده کردن این انتظارات با مشکل مواجه شوند که منجر به نارضایتی مشتریان و از دست دادن کسب و کار می شود.
  • پیچیدگی مدیریت داده ها: با بزرگ تر شدن کسب و کار ها مدیریت داده های مشتری به صورت دستی یا استفاده از سیستم های متفاوت می تواند منجر به تناقضات، خطاها و خطرات امنیتی داده شود.
  • گسترش رقبا: در بازار امروزی، رقابت بر سر تجربه مشتری، مهم ترین مزیت رقابتی است که کسب و کار ها برای آن می جنگند، برای پیروزی در این رقابت، می توان از سیستم های سی ار ام بهره زیادی برد.
  • تاثیرات مالی: این نرم افزار از طریق بهبود روابط با مشتری، بهبود اثربخشی فروش، هدفمند سازی تلاش ها و هزینه های بازاریابی، مدیریت ریسک و … وضعیت مالی یک کسب و کار را بهبود بخشد. در نتیجه افزایش ریسک مالی، از دیگر مضرات عدم استفاده از نرم افزار CRM است.

مضرات نبود CRM

مضرات نداشتن سی ار ام چیست؟ – مشتریان و فروش

همانطور که گفته شد، مضرات نداشتن سی ار ام بسیار گسترده است، ما در این قسمت برخی از مهم ترین آنها که در ارتباط با فروش و مشتریان هستند را بازگو خواهیم کرد.

  • مدیریت ناکارآمد ارتباط با مشتری: بدون نرم افزار CRM، کسب و کارها ممکن است برای مدیریت موثر روابط و تعاملات با مشتری دچار مشکل شوند که منجر به از دست رفتن فرصت ها و نارضایتی بالقوه مشتریان می شود. در واقع مهم ترین ضرری که عدم بهره گیری از نرم افزار های CRM به کسب و کار ها وارد می کند، همین خدشه دار شدن ارتباط درست و موثر با مشتریان است.
  • کمپین های بازاریابی ناکارآمد: بدون نرم افزار CRM، کسب و کارها ممکن است برای هدف قرار دادن مخاطب مناسب، ردیابی عملکرد کمپین و اندازه گیری بازگشت سرمایه در تلاش های بازاریابی دچار مشکل شوند که منجر به هدر رفتن منابع و استراتژی های ناکارآمد می شود. یک مزیت CRM اندازه گیری میزان موفقیت کمپین های بازاریابی است.
  • فرصت‌های فروش از دست رفته: از دیگر عیوب نداشتن نرم افزار crm، از دست رفتن فرصت های بالقوه فروش است. کسب‌وکارها ممکن است در ردیابی سرنخ‌ها، مدیریت خطوط لوله فروش و شناسایی فرصت‌های بالقوه افزایش فروش یا فروش متقابل با مشکل مواجه شوند که در نتیجه باعث از دست رفتن درآمد می‌شود.

مضرات نداشتن سی آر ام

ضرر عدم استفاده از نرم افزار CRM – مدیریت و رشد

  • مدیریت نابسامان داده: بدون یک سیستم متمرکز، کسب و کارها ممکن است داده های مشتری را در چندین پلتفرم پراکنده کرده باشند که ردیابی و تجزیه و تحلیل موثر اطلاعات مشتری را دشوار می کند. همچنین ممکن است داده های مشتریان مختلف بین کارمندان فروش پخش شده و یا قسمتی از داده های یک مشتری تنها در اختیار قسمت فروش یا مالی باشد. بدون یک نرم افزار سی ار ام، این پراکندگی داده ها به ضرر کسب و کارها تمام خواهد شد.
  • بینش و گزارش محدود: از دیگر مضرات نبود CRM این است که کسب‌وکارها ممکن است توانایی تولید گزارش‌ها و تحلیل‌های دقیق در مورد رفتار، اولویت‌ها و روند مشتری را نداشته باشند که مانع تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی استراتژیک می‌شود. در واقع عدم دسترسی به داده به شکلی متمرکز، می تواند گزارش ها را نادقیق و زمانبر کند که منجر به از دست رفتن بینش مدیران نسبت به وضعیت کسب و کار خواهد شد.
  • عدم مقیاس پذیری: بدون سیستم CRM، کسب و کارها ممکن است مقیاس عملیات خود و انطباق با نیازهای متغیر مشتری و شرایط بازار را چالش برانگیز بدانند و به علت چالش هایی که به راحتی با نرم افزار سی ار ام مرتفع می شوند، رشد را غیر ممکن بدانند.
  • خطر از دست دادن داده ها و نقض امنیت: از معایب عدم استفاده از نرم افزار های سی ار ام خطر از دست دادن داده های ارزشمند مشتریان و قرار دادن اطلاعات حساس در معرض تهدیدات و نقض های امنیتی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *